Zájem mladých lidí o veřejné dění je dlouhodobě nízký. Politické strany ho nastartovat nedovedou, školy také ne. A tak jsme se rozhodli angažovat umění!
Hledáme umělkyně a umělce, kteří
-
- jsou čerstvými absolventy nebo studenty posledních ročníků uměleckých škol
- se nebojí vstoupit na půdu českých škol a postavit se před třicet lačnících, ale i znuděných hlav.
- Jsou čerstvými absolventy nebo studenty posledních ročníků uměleckých škol
- jsou v srdci uličníci.
- ve své tvorbě reflektují současné společenské či ekologické problémy nebo se zabývají veřejným prostorem.
- chápou umění jako prostředek k porozumění světu a jako nenahraditelný způsob vyjádření vlastních pocitů, prožitků a myšlenek, který by měl být dostupný všem dětem bez rozdílu.
- chtějí svou zkušenost a své dovednosti předávat dál a dokáží to dělat poutavě a srozumitelně.
- berou studenty jako rovnocenného partnera.
- učení vnímají jako oboustranně obohacující a neustále se vyvíjející proces.
- dokáží respektovat prostředí formálního vzdělávání – škol.
Jak to bude vypadat:
Budete spolupracovat s umělcem “seniorem”, který má zkušenost z předchozího projektu. K ruce vám bude lektor, který má bohaté zkušenosti z našich projektů, v nichž rozvíjíme demokratické kompetence u žáků a studentů. Všichni dohromady budete půl roku pracovat s jednou středoškolskou třídou.
S vaší třídou se nejprve seznámíte. Proberete, co si kdo představuje pod veřejným prostorem, k čemu a komu by měl sloužit a jak by měl vypadat. Potom si vyberete veřejný prostor v okolí školy, který chcete proměnit v hezčí, příjemnější a funkční místo. Vytvoříte vizi a vizualizaci. Sepíšete plán. A pustíte se do toho.
Začnete úklidem? Guerillovým vysázením květin? Nebo napřed zajdete na úřad a zeptáte se, proč je místo tak zanedbané a jak by radnice chtěla, aby vypadalo? Nebo uspořádáte čajový dýchánek a budete se na to ptát kolemjdoucích? To je na vás!
Cílem je provést třídu procesem proměny veřejného prostoru. A představit studentům jiný způsob přemýšlení (nejen) o veřejném prostoru a dát jim možnost vyzkoušet si během proměny různé umělecké techniky.
Co to přinese žákům a studentům?
- Budou si více všímat svého okolí.
- Vyzkouší si proces plánování, který je do značné míry univerzální pro všechny projekty.
- Pustí se do komunikace s místním úřadem, zjistí, jakou má strukturu a na koho se s čím mohou obrátit.
- Seznámí se s rozličnými způsoby úpravy veřejného prostoru.
- A část z nich si vyzkouší. Jak ty manuální, jako úklid, sázení, sekání či natírání, tak umělecké, jako malování na zdi, tvorbu koncepce celého prostoru atp.
- Zjistí, že sami můžou něco změnit a že mají vliv na to, co se v jejich okolí děje.
- Osvojí si kreativní a mezioborové myšlení, které si vyzkouší v praxi.
Časový harmonogram – umělci se se třídou setkají celkem šestkrát.
- Listopad: Workshop pro umělce a lektory
- Prosinec: Seznámení třídy s projektem, lektory a umělcem
-
- Leden: Výběr veřejného prostoru v okolí školy
- Únor- březen: Diskuze nad budoucí podobou prostoru, vizualizace, plán a rozdělení práce
- Duben: Přípravy proměny (nákup materiálu, návštěva úřadu)
- Květen: Realizace proměny veřejného prostoru
- Červen: Prezentace proměny veřejného prostoru, závěrečná reflexe
Odměna: 350,-/hodina
Rozsah práce: cca 15 hodin za měsíc, celkem 6 měsíců (90 hodin)
Místo práce: Praha a místo v dojezdové vzdálenosti hodinu od Prahy